• Sponsoring

  • Bedrijven kunnen verschillende motieven hebben om te willen sponsoren:

    1. Commercieel motief
      Door het sponsoren van de vereniging kunnen specifieke producten of diensten worden gepromoot, de naamsbekendheid worden vergroot of het imago worden verbeterd met een hogere omzet tot gevolg.
    2. Persoonlijk motief
      De sponsoring heeft een persoonlijk motief. Bijvoorbeeld het sponsoren van het team van de eigen zoon of dochter.
    3. Ideëel motief
      Bedrijven willen door sponsoring van een vereniging invulling geven aan hun MBO-doelstelling (Maatschappelijk Betrokken Ondernemerschap): de lokale sport mede mogelijk maken.
    4. Relatiemarketing motief
      Een sportwedstrijd of evenement kan een mooie gelegenheid zijn om (potentiële) relaties of personeel in een informele omgeving te ontmoeten. Hiervoor is vaak wel sport op hoog niveau een voorwaarde.
    5. Netwerkmotief
      Achter een vereniging kan een interessant zakelijk netwerk schuilen. Een actieve businessclub is voor veel bedrijven bijvoorbeeld een belangrijke reden om een vereniging te gaan sponsoren.

    KNVB - Sponsoring

  • Sponsoring is de financiële of materiële investering in een project, programma of persoon op het gebied van sport, cultuur en entertainment, of een maatschappelijk doel (bron: Kees van Maren, auteur van het boek Sponsoring). De gesponsorde levert een zakelijke tegenprestatie, zoals communicatiemogelijkheden. De ondernemer ontvangt altijd een tegenprestatie, anders is er sprake van een donatie.

    Je kunt sponsoren op verschillende gebieden, zoals:

    • Sport, bijvoorbeeld een tennisclub ondersteunen.
    • Maatschappelijk, zoals een goed doel steunen.
    • Evenementen, denk aan een festival sponsoren.
    • Kunst- en cultuur, zoals verfmaterialen leveren aan een cultureel initiatief.
    • Wetenschappelijk, bijvoorbeeld een wetenschappelijk onderzoek steunen.

    Het een sluit het ander niet uit, je combineert gemakkelijk verschillende mogelijkheden zoals het sponsoren van een marathonloop voor een goed doel. Dit is sport - en maatschappelijke sponsoring in één.

    KVK - Advies sponsoring

  • Helpdesk sponsoring